søndag 12. november 2017

I trasmattans värld

Jämtlandsdräll
Endelig kom boka jeg bestilte hos nordli.no. 
Det tok ei og ei halv uke og jeg måtte hente den på en utleveringsplass en halvtimes kjøretur hjemmefra. 
Boka var ikke større enn at den kunne ha fått plass i postkassa, men Nordpost leverer ikke i postkasse.

MEN, om den kom sent så kom den godt!





Boka er full av ulike teknikker, mange gode råd og lekre og inspirerende bilder.
skridende rosengang



Her til lands er det vanlig å avslutte matter med perleknuter og frynsekant.

I Sverige bretter de ofte inn kantene eller de syr på en stoffkant.

Jeg lander ofte på det enkleste, men den matta jeg er i gang med nå får 

brettekant:

-1 cm matterenning
Mønster på brettekanten
- 3 cm smale, myke filler
- 2 omganger matterenning
- 3 cm smale, myke filler
- 2 omganger matterenning 
Da er en klar for de plangagte filleinnslagene.

Viktig å legge de smale fillene løst i innslaget så ikke brettekanten blir smalere enn resten av matta.

I boka finner jeg bilder av brettekanter med mønster. Har ikke sett det før, men det skal prøves!

All grunn til å anbefale boka: I trasmattans värld av Monica Halén.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar