onsdag 14. februar 2018

Sveipe på ny renning uten å røre vevsnørene

I dag sveipa jeg på 25 meter svart mattrenning på en vevstol som har 4 skaft og 6 trøer.
Nedknyttinga passer til kypert, rosengang og toskaft og jeg så ingen grunn til å røre nedknyttingsnørene ettersom jeg skal veve kypert i første omgang.

Rygg og knær krangler litt og da er det smetting og stramming under veven som er tyngste jobben.
Pådragningsknekt og sveipeskei er gode hjelpere.

Etter å ha satt skillepinnene i skillet på renningsfletta, fordelte jeg renninga i sveipeskeia til riktig bredde.
Skillepinnene er bak sveipeskeia.

Renninga er laga med 3 spoler slik at renslene er på 6 tråder. Da passer det å legge ei rensle i annet hvert rom i sveipskeia når jeg skal ha 3 tråder pr cm.



- Jeg festa sveipekammen oppe på  kontramarsjen
- tredde bukta bak skillet mellom snorene på garnbomstokken
- la renningsfletta over brystbommen og under bjelken som holder veven sammen i underkant foran
- hengte renningsfletta over stanga på pådragningsknekten med to vannflasker som tyngde.



Da var det klart for å dra renninga på garnbommen.
På denne veven er garnbommen over strekkbommen - og renninga går derfor under strekkbommen og opp til garnbommen.

Det tok ca 2 timer å dra renninga på veven alene.

Nå henger renningsendene i skillepinnene og er klar til hovling.

Jeg bruker ganske tett med papir og spiler på bommen. Det virker som om svart renning er mer elastisk enn ubleika kvit renning.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar