mandag 26. mars 2018

Belgisk vaffeljern og steikovn som bråker


Belgiske vafler minner om Vävrundan i Sjuherad. Jeg var i  Borås - Kinnaområdet i pinsa for 2 år siden. Spiste frokost på hotellet, men hvor skulle jeg stille sulten senere på dagen?
Jeg reiste inn på et gatekjøkken og så på tavla over disken. Av alle ting bestilte jeg belgisk vaffel med is og jordbær . . . 

Det smakte så godt at det ble fast måltid de dagene jeg var der. Spiste saltmat til frokost og søtmat til middag. 
I år er det ny Vävrundan i samme distrikt. Teller på knappene. I år er det 3-5 mai. 
Fb-sida kommer med nyheheter og program etter hvert.

Laga meg ei oppskrift inspirert av flere på nett. Min gir ganske få vafler:

125 g mel  og litt salt
2 egg 
35 g smør
30 g farin
1/2 ts tørrgjær
1 ts vaniljesukker
1,5 dl vann/melk, halve av hvert
1 ss olje
noen dråper romessens
- litt revet brunost eller knuste solsikkefrø . . 
Røra må stå minst 1/2 time og godgjøre seg.
Jeg steker to vafler og setter røra i kjøleskapet til bollen er tom. Blir 6-8 vafler.

Så var det komfyren. 
Den gamle var 18 år og bar preg av det. 
Falt for en ganske dyr modell, men den hadde innebygd termometer, grill og varmluft - og det viktigste: knoppene foran kan trykkes inn når de ikke brukes!
Ingen brunfarga komfyrknopper lenger!

MEN, steikovnen bråker!
Fryktelig irriterene nå som langstekt mat er så populært . . 
Det surrer ei vifte, selv om jeg ikke bruker varmluft. En venner seg til det meste, men nå er komfyren 3 mnd gammel .  .
Plages med innstillingene også. Må dra en stol bort til panelet som er i front for å lese bruksanvisning mens jeg trykker, feiler og ser på tegninger og symboler.
Gamle kjerringer burde hode seg til gamle kjente redskaper .  .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar