mandag 9. april 2018

Syr inn brettekant på fillematter

Så var det slutt på renninga og jeg har klipt ned en passe stor matterull.
Dette er ikke vanlige golvmatter. Synes de blir for tynne og smale når jeg bruker 40-skei.
Planen er at det skal bli puter, stoltrekk til utemøbler og ei veske.

Er spent på den veska jeg vevde i dag. Den ligger helt innerst i rullen - og jeg har vevd inn fletta håndtak !

 Vanligvis avslutter jeg fillevevnader med perleknuter og frynsekant, men etter at jeg lot meg inspirere av Monica Halléns bok "I trasmattans värld", er det vanskelig å la være å veve brettekant med eller uten mønster.





Starter med:
- 6-8 cm renning ( trådene skal knyttes og kommer i bretten)
- 4 innslag med tynne filler (til innbrett)
- 4 innslag med renningsgarn
- minst 8 innslag med tynne filler
- 4 innslag med renningsgarn (midt i bretten)
- minst 8 innslag med tynne filler
- 4 innslag med renningsgarn.


Så begynner mattevevinga!
I enden av matta lages kanten motsatt.





Kanten brettes om de 4 trådinnslagene i midten og en syr sammen i trådinnslagen. 

Kanten blir ganske lik på begge sider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar