tirsdag 3. april 2018

Bredde på fillestrimler

Vanskelig å angi bredde på filler til matteveving.
Det kommer an på hva slags skei og vevteknikk en bruker.  Tykke og stive stoffer må være smalere enn tynne og smidige stoffer.
Tett skei krever tynnere filler enn ei grov skei. 
Da jeg brukte 25/10-skei la jeg to smale filler dobbelt for å få jevne fargeoverganger.

Jeg skjærer/klipper fillestrimler etter at jeg har begynt å veve. Da ser jeg hvor brede fillene skal være.
Når jeg vever rosengang på toskaftbunn er fillene i rosene tykkere enn bunnen i roseborden. 

Det viktigste med fillene er å lage lange og spisse ender. Når en legger to filler mot hverandre i en skjøt, skal det ikke bli et tykkere parti der skjøten er.

Jeg fjerner baklommene på dongeribuksene med kniv for å få med den mørke fargen på buksa under lomma . . . 

2 kommentarer:

  1. Her ser jeg du svarer på et spørsmål jeg stilte om når du klipper opp filler, etter at du har begynt å veve. Gjelder det alt du har av filler? Smårester osv?

    SvarSlett
  2. Jeg har et stort lager av filler og plukker ut de fargene/stoffene jeg vil bruke. Resten blir liggende til senere. Dette er min måte å gjøre det på. Andre sitter ute og river sengetøy, klipper eller skjærer stoffer til en bredde som de regner med passer til det de vil veve. Det mest vanlige til matter er å bruke skei 30/10 og da finner en fort ut hvor brede strimler som er greie. Skal en veve løpere med filleinnslag er det greit med smalere filler.

    SvarSlett