onsdag 29. august 2018

Sette sammen gammel vevstol

Det skulle ikke skje, men så kom det enda en gammel vevstol til gards.
Den hadde vært i slekta. Både mor og bestemor til gubben har vevd fillematter på den.
Det er ikke plass på vevstua så den havna på et rom i kjelleren etter en grundig grønnsåpevask og en dag ute i sola.


Det er alltid spennende å utfordre meg selv til å finne ut hvordan en vev skal settes sammen.
Ble alle deler med på lasset? - og hva slags type vev er det?

Vanligvis er det greit å være to når en skal sette sammen en vevstol. Sidestykkene kan lett falle og treffe hode, rygg eller skuldre.
Jeg oppdaga snart at dette var en vev med korte sidevanger og med hull som viste at slagbommen skal festes i nedre kant på sidestykkene.

Jeg la delene utover og satte et sidestykke mot en vegg.
Så lette jeg etter tegn på de delene som skal inn i sidestykkene. Viktig med slike hjemmelaga vever at riktige deler kommer på rett plass - og at de vendes slik at tallene kommer mot hverandre.
Det bunnstykket som trøene skal festes til er vanligvis i bakre kant, nede.Tallene står bare på ett sidestykke.

Jeg finner TO STREKER både på bunnstokken og sidestykke og vet da hvordan de skal føyes sammen:
 - slik at de to strekene vises mot hverandre.

Det er altfor lett å bli ivrig og sette sammen delene slik en tror - og så oppdager en at det går fryktelig tregt og begynner å banke på plass.
Neste post blir bunnstokken foran. Lett å finne  da det var to hull i sidestykket og to tapper i bunnstykket. 
Jeg setter det inn slik at den ene streken på bunnstokken kommer mot streken på sidestykket.

Slik settes strekkbom og brystbom inn også. Brystbommen har en V rissa inn.

Disse delene med lange tapper setter en  forsiktig inn - uten at de presses på plass. Knebom, garnbom og tøybom har kortere tapper og må inn før en setter kilene i på utsida.


På denne veven kan garnbommen settes inn til slutt, da den har et løst sidestykke som presser den på plass.

Treverket må være helt tørt før en setter sammen veven. 

Det er bedre å lirke og rugge på delene for at de skal gli på plass - enn å slå.


Potetmel kan være et godt hjelpemiddel. Jeg fyller litt på ei sprøyte og spruter inn der det går trått.


Ei lita slegge i tre eller plast i kølla er å foretrekke fremfor en vanlig hammer. 
 På denne veven er det ikke mulig å bruke kontramarsj. Det fulgte med to nydelige trinser i tre, og da er det bare å prøve.

Sveipa på ei renning jeg hadde liggende og glemte hvor trøblete det kan være med trinser og smal renning.
Men det finnes løsninger .  . .







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar