onsdag 17. juni 2020

Farger garn med Kool Aid


Jeg har drevet med plantefarging siden 1975 da jeg gikk sommerkurs i Rauland.

 Det var annonsert kurs i både plantefarging og vev. Det var liten interesse for plantefarging og lærerne slo kursene sammen, så vi lærte både farging og vev. 
Jeg kom hjem med telemarksteppe med innslag av eget farga garn og var hekta på farging.
Plantefarger gir stort sett duse og fine farger på ull og ullgarn. 
For en liten mannsalder siden fikk jeg tak i en del poser med Kool Aid som har et kraftig fargestoff. Amerikanerne bruker dette til saft i barneselskap - jeg har ikke vært frista til å smake.

Nå planlegger j å veve matter i dobbelvev og har lyst til å slå inn med flerlagt ullgarn. 
Jeg har uendelige mengder med garn i alle farger. Det kvite garnet passer ikke så godt i matter, så nå går garnet i fargebad.



Saftpulveret biter ikke på bomull eller syntetisk garn. Det lysrosa garnet til venstre har vært i samme bad som det mørke - ikke mye ull i det.

Flere har skrevet om farging med Kool Aid:

Heidi Nyman  farger med bl a Cool Aid og konditorfarge 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar