søndag 14. februar 2021

Vevd kant på tepper/matter

 Frynsekant med perleknuter på matter er enklest og vanligst. På brede matter eller tepper vil jeg gjerne ha vevd kant.

Jeg planlegger slik ar jeg har minst 6 cm av renninga før jeg vever en cm med renningsgarn. Det trengs for å knytte fast renningstrådene.

Så vevde jeg

- 3 innslag med svart 12/6
- 3 cm med halvparten så tykt innslag som i matta
- 3 innslag med svart 12/6
- 3 cm tynt innslag
- 3 innslag med svart 12/6

Avslutter på samme måte.

På øverste bilde har jeg knytta en rad knuter og klipper av til  1 cm står igjen.


Kanten brettes inn slik at de 3 svarte innslagene midt på den blå kanten kommer midt i bretten.

Jeg bruker ei stor knyttenål med svart tråd og setter den ned i en svart tråd lengst ute og en tråd lengst inne.

Denne brettekanten blir ganske usynlig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar