onsdag 13. oktober 2021

Rosengang og klosterfønster hos Askeladden . .

En av fordelene med tangentvev er at en kan veve toskaft og 4 skaftmønster  der en på golvvev må ha seks trøer - tror jeg . . 

Vi har vevd løpere med mønsteret "klosterfønster" i Monikavev. 

Mønsteret veves med 4 mønstertangenter og med tre skytler med ulike farger. 

Fargen på den rødlige løperen ser litt merkelig ut, men det ligger stoff under. Vi har ikke klippet løperne fra hverandre.

Bilder er VELDIG avslørende!

Jeg ser mange feil har som jeg ikke så før. Spørs om det blir puter i stedet for løpere. . . 

Hovedsaken er at en koser seg når en vever! Når praten på vevstua kommer i gang er det lett å gjøre feil.

De røde innslagene i enden vil kreve 6 trøer i en golvvev.
Her er det toskaftinnslag mellom mønstertrøene og det er toskaf i oppleggskanten.

Poenger var å vise at en kan lage annet mønster enn bueformen der en trør rett gjennomgående.

Ellers er jeg i gang med ei rosengangsmatte i en vev med hester og trinser. Her er det knytta ett skaft til hver trøe og jeg må trø på to trøer samtidig. 

Hvis vi hadde knytta to skaft til hver trøe hadde det vært greit å trø på ei trøe for hvert mønstersting, men sånn ble det ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar