søndag 12. juni 2022

TAQUETÉ er ikke det samme som dobbelvev på enkel renning!

 Jeg har levd med den misforståelsen i mange år og lært det bort til andre - synes at taqueté er så spennende ord!

Har nylig gjennomført et kurs i  vevteori og lært hva taqueté egentlig er. Det er en plukket bindetrådsvev, en gammel kinesisk vevteknikk som også kalles Jin.

Jeg har satt opp ei renning på to skaft og to trøer.

Annen hver tråd er uhovla og blir liggende midt i skillet når jeg trør ned 1. eller 2. trøe.
Jeg legger inn to innslag i ulik farge i hvert skille. Så skal jeg  plukke innslagene slik at jeg får et mønster som er likt på begge sider, men med omvendt farge. 
Når fyllrenninga har en annen farge er det lettere å plukke rett. Jeg har rosa fyllrenning og den skal ikke vises.
Bildet er henta fra boka:Trasor og tekniker som Vävmagasinet har gitt ut. Det er Gisela von Weisz som har komponert denne.
Lett å forstå at en ikke kan veve slik uten å plukke mønsteret, bruke skaftveksling eller dragrustning.

Jeg skal veve en ørliten prøve, men må finne innslag i greie farger.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar