tirsdag 28. mars 2023

Farge bomullsgarn

 Jeg har farga kg-vis av ullgarn med plantefarger, og jeg har farga en del bomullsgarn og stoff /klær med batikkfarger.
For noen år siden var jeg heldig å få kjøpt små poser med fargestoff som egner seg både til ull og bomull - fra et bruktutsalg.

Farging med dette pulveret er en enkel prosess med stor gryte og tilsetting av kun salt - omtrent som de gamle kapslene med Dylonfarger. 

De var rimelige i bruk. Så kom større pakninger som var beregna på vaskemaskin -  ikke så aktuelt til garnfarging.

Jeg ble inspirert av Linn Løkketangen som vever bæresjal av garn hun farger selv. Hun legger renninga på plast og pensler eller dytter fargen på slik at hun får flere farger i varierende mønster. Innslagsgarnet farger hun i hesper.


Har farga i hele dag og nå er 3 gryter med bomullsgarn ferdig farga.
Det ble to brunfarger og en grønn.
Jeg lager knuter på hespene - og farga renning som var hekla sammen rett fra rennebommen.
Det blir lyse og kvite felt der 
fargen ikke kom til. 

De kvitflekkete hespene legges i ettersuppe fra andre farginger slik at de blir dekt med farge.
Lysere partier er ok, men kvite partier er ikke greit!

Får se i morgen om det er noe klart . . Blir nok mye nøsting etter hvert.

Fant ei bra bok om farging på bomull: batikk

En del tips å få med seg der.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar