onsdag 24. april 2024

sveiper renning på tangenyvev

 


Det finnes mange videoer som viser nye måter å sveipe renning på veven. 

Denne er av de beste jeg har sett. Hun er rolig, godt forberedt og snakker tydelig.
Det passa bra da jeg skulle sveipe på ei tynn bomullsrenning.

Sveipekam på strekkbommen bak på veven og snorer mellom eller gjennom skillepinnene.

Renningsfletta henger fritt foran på veven og blir stramma opp med jevne mellomrom. 

Jeg har bomull 16/2 i renninga og 16 tråder pr cm.

Det ble noe flok ved skillepinnene, men det jevna jeg ut.

Jeg er HELT sikker på at dette går bedre enn å ha menneskehender som grer renninga.

Jeg kom raskt i gang og vever et mønster som sto i Vävmagasinet nr 2 fra 2020: Verdens beste handkle.

Jeg tredde om ei renning på vevstua, men gjorde en grov feil. Jeg brukte en tråd i hovel og fikk en annen kvalitet og mønster enn meninga.

Nå skal jeg tre 2 tråder i hovel - som det står i oppskrifta.

Handkleet på vevstua ble som på bildet:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar