torsdag 9. januar 2014

Kort og langt teppe i kypertbinding

Da er frynsene knyttet på de to teppene som ble klipt ned i forrige uke.
Tøft for hendene med frynsknytting i stor stil.
Det ble gnagsår på langfingeren.

Det lange teppet skal ligge på TV-stua og er svært nær kopi av det teppet som ligger der og som er ganske utslitt.
Det har ligget i 17 år og mange av renningstrådene er røket.



Fargene på det siste bildet har riktigere farger. Jeg hadde samla nøster av oppklipte filler i en sekk og plukka ut de som hadde riktige farger.

Det gikk så raskt og var så artig å veve dette teppet at jeg glemte å stoppe, og det ble noe lenger enn planlagt.

Nå er jeg i gang med siste rest av renninga og har tredd om til halvdreiel. Jeg har gjort dypdykk i kvite filler, sengetøy og gardiner får bein å gå på.

Så har jeg planer om å veve et veggteppe med ull i renning og innslag.
Det er et teppe jeg så bilde av for mange år siden.
Turid Steen fra Tromsø hadde ideen til teppet som er vevd i krokbragd med ulik tykkelse i både renning og innslag slik at det får et "bølgende" inntrykk.

Jeg fant oppskrift til teppet i vevboka til Gulsvik og Vaagen som heter "VYER I VEV".
En kan bla i boka på Nasjonalbibliotekets boksider  
Oppskrifta finnes på side 64

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar