tirsdag 4. desember 2012

Veksler og kontraveksler og ei ny lue.



 Jeg liker så godt dette mønsteret som minner litt om hullbragd - noen kaller det bikubemønster, og noen heksagon.
Samma det - artig mønster å strikke.
Jeg la opp 90 masker og strikka vrangbord på tynne pinner. Økte masketallet på tykkere pinner til 128 m  på de to neste omgangene: en omg rett og en omg vrang.
Strikka så mønster med ny farge: 
* 7 m rett, 1 løs av* . Gjentok dette 8 ganger. Strikka så 1 omg rett og 1 omg vrang med bunnfargen over alle maskene.
Neste omg med kontrastfarge: 3 rett, *7 m rett, 1 løs av*.
Strikk så langt en ønsker og fell av med færre masker mellom * og*.

 
Så satt jeg igjen under veven med læreboka. Jeg har vevd i 40 år, likevel går jeg surr i veksler og kontraveksler. 
Høy og mørk – liten og lys” sitter spikra, men jeg går surr i alle plastsnorene fra forrige oppsetting som var på seks trøer. 
Nå skal jeg bare ha to!
Jeg lengter etter å veve filleryer igjen, og har tenkt å gjøre det på enkleste vis:
 lerretsbinding med to tråder i anna hver tinn.

4 kommentarer:

  1. For en lekker lue! Nydelige farger og flott mønster. Kanskje jeg låner oppskriften din -tusen takk for at du deler!
    Når det gjelder nedknyting av veven -jeg har gått over til å bruke Monicavev. Helsen tilsier at det er det beste...:D

    SvarSlett
  2. Nydelige huer du har strikka, mønsteret gjordee dei ekstra fine! Å knyta ned veven er like spennande kvar gong. Sit som oftast med boka framfor nasa etter å ha lese meg opp på korleis det skal vera.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har retta maskeantallet i luemønsteret fra 112 til 128. Viktig at det er delelig med 8( eller 6 om en vil ha mindre ruter)
      Sølvi - det slo meg at har en bordvev så kan en møtes på vev-kafè, eller ta med veven på strikkekafè. . .

      Slett
  3. Jeg har tatt ett vevkurs (i USA, vi brukte Glimåkravever) og vi brukte en interessant metode for å merke vekselsnorene, svarte og hvite store plastperler i den ene (oppå vekslene) og disse korresponderte med svarte og hvite ruter i diagrammet. Svart for de lange, og hvite for de korte snorene. Under trøene brukte vi en strikkepinne for hver trøe (lang rett pinne...eller en tynn rund trepinne som spisses i enden med en blyantspisser). Denne tres igjennon alle snorløkkene under hver trøe. Eventuelle justeringer gjorde vi oppå vekslene ved å bruke vinkellåsepinner (er ikke sikker på om det er det det heter på norsk, jeg har lært alt på engelsk)
    Jeg sender med en link til det jeg prøver å forklare, det viser kanskje litt bedre. Som du kanskje ser har både de korte og de lange snorene tre tusjmerker (annenhver løkke) slik at en har noe guide når en trer i strikkepinnene. Med dette systemet kan en bruke ti strikkepinner hvis en har et oppsett med 10 skaft og 10 trøer i stedet for å sette i 100 vinkellåsepinner, mye enklere!
    Hun som driver dette stedet er utrolig flink, men det blir så dyrt å gå på kurs der...lang flytur, billeie, kurs, materialer, kost og losji, så det ble med det ene.
    http://store.vavstuga.com/product/vavstuga-tieup-kit-8cm.html




    SvarSlett