onsdag 8. januar 2014

Halvdreiel i filleteppe


Har tredd om kypertryeveven til halvdreiel og var litt spent på om det ble lange snublehopp.

Oppskrifta jeg brukte var på 4 skaft og 4 trøer og ment til enkel oppbinding med hester/trinser.
Da må en trø på to trøer samtidig både for å få lerretsbinding og mønster.

Renninga mi sto i en vev med kontramarsj og jeg måtte bruke de små grå for å finne ut at jeg bare måtte henge på et par nye trøer for å få til partier med lerretsbinding mellom mønsterbordene.

Det er  noe av det  utfordrende med veving, at en kan endre på oppskrifter en finner slik at det passer til det en planlegger.
 


Jeg har så vidt begynt, og jeg synes det ser bra ut.  
Partiene med toskaft er i ulike nyanser av kvitt og mønsterinnslaget i krittkvitt.

Har ikke vevd slike mønsterborder i filleryer før og jeg gleder meg til å få denne ut av veven.

Halvdreiel har jeg vevd før i tynnere garn til veggtepper og til kistedekken.
I "gamle dager" ble teknikken brukt mye i duker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar