lørdag 5. juli 2014

Travle tider i bigården, men tankene er på vevstua

Vår, sommer og høst er travle tider for en birøkter. 


I år har været vært perfekt. Tidlig vår og oppholdsvær når løvetann og bringebær blomstra.
Det betyr travle tider for biene som sanker nektar og travle tider for birøkteren som samler inn honningen som ligger i bikubene.

Det har vært lange dager med innhøsting og kasselageret på slyngerommet vokser.

Da jeg skulle starte å slynge honning ut av tavlene streika den store honningslynga. Litt ommøblering og reserveslynga dukka frem.
Jeg satte i gang og og erfarte at den slynga også streika.

Vi skrudde av de elektroniske styringsboksene der feilen lå, putta begge i bilen og jeg satte kursen for Østfold der reparatøren holdt til.
 Det var 14 dager siden.

 De sendte melding dagen etter om at den ene styringsboksen var reparert, den andre måtte ha reservedeler fra Tyskland. Det kunne ta lang tid.

Jeg møtte opp når posten kom, men ingen
nyreparert styringsboks kom. Så tok jeg telefonen fatt.
Eh, . . .vi har nok glemt å sende den.
Så kom den som ekspress og regning på kr 465.- i frakt.



Nå er jeg omsider i gang med å slynge honning.

Det henger 10 trerammer med voks i hver bikube. Biene fyller hullene med honning og forsegler med voks. 
Vi tar ut tavlene når de er fulle og slynger ut honningen.

Slynga har en tappekran i bunnen der det står et 20 liters spann. Når det er nesten fullt tømmer jeg spannet i en  stor plastdunk. 
Den silte honningen tar jeg ut fra bunnkranen.

Det blir en del løfting av spann, men jeg prøver å passe på at de ikke blir så fulle - og tunge.

Da er den  nysilte honning klar, - men ikke ferdig.
Røreprossessen står igjen, men det blir en annen dag.

Det blir noen ventepauser  og da passer det bra at vevstua er i samme huset.
Der har jeg akkurat tatt ned et halvdreielsteppe, og er i gang med å tre om til en daldrãll som jeg har fått oppskrift på av mellansystern.

Etter oppskrifta skal det være cottolin i renning og bunninnslag, men jeg vil prøve med bomullsrenninga som er i veven.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar