søndag 26. april 2015

Flere filleryer gjøres klare.

Så ble det knytta frynser og ferdigstilt et par ryer.

Det har gått i maling av panel til den nye stua og hagearbeid siste tida.
 Været har vært så bra at mesteparten av tida har jeg tilbrakt utadørs.

Endelig kom det regn og jeg fikk gjort noe med ryene som lå i kjøkkensenga. 

 Alle ryene i denne omgangen er ca 85 cm brede og tredd i panama med bomullsrenning 12/6.

Jeg bodde tre år på Sørlandet og der var det vanlig å tre 2 renningstråder i annen hver tinn i 30-skei.
Da blir mindre av renninga synlig. 
Særlig der en bruker innslag av mørke filler blir det stor forskjell på vanlig toskaft og panamatreing.


Fillerya i beige nyanser har fått en kant med kypert innafor en ytterkant med innslag av dobbel innslagstråd.
Jeg liker godt at ryene har ei avslutning i hver side, med en bord som er lik i hver ende.

Det blir vanligvis perleknuter og fryns på 10-12 cm i enden på ryene mine.

I Sverige bruker de ofte flettekant eller innsydd kant.
Jeg har prøvd flere ganger, men ender oftest opp med det enkleste: 
perleknuter med fire renningstråder.







På slutten av renninga ble det en gul bit som skulle bli veske, men den ble såpass tung at det endte opp som pute.





Her ligger den i en nymalt stol foran den gulbeisa veggen.
Det skal bli spennende å se hvordan det blir seende ut når alle de knallblå møblene kommer inn i den gule stua.
Gult og blått .  . .
Kan jeg ha blitt inspirert av de svenske flaggfargene ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar