lørdag 25. juli 2015

Brunt garn med steinlav

Siste fargegryta i denne omgangen er steinlav ( fargelav)som skal gi brun farge.

Laven kan være grå, brun eller svart og vokser på stein eller fjell.
Den er lettest å skrape av i vått vær.
Hvis en tørker den før bruk er det lettere å beregne hvor mye garn en kan ha oppi.
 
Jeg brukte 400 gram lav til 100 gram garn og trodde at jeg skulle få en mørkere brunfarge.
 
Den tørka laven lå i vann ei natt før jeg la i garnet og varma opp.
Det skal bli bra farge med ubeisa garn, men jeg brukte alunbeisa garn siden jeg har så mye på lager.
 
Det blir en del rusk i garnet når en farger med garn og lav sammen i gryta.
Av erfaring vet jeg at fargen ikke blir så mørk når en farger i avsilt suppe.

Bildet under viser grått garn av trollheggbark og brunt garn av steinlav.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar