torsdag 23. juli 2015

Grålig farge med bark




Bark av trollhegg har ligget på lager i mange år. Så lenge at jeg ble ganske overraska da den dukka opp.
Jeg ville gjerne ha grålig farge på garnet og valgte å bruke jerngryte.






Barken kokte i flere timer og jeg la lokk over med en stein på for å holde barken undre vann.


Det ble en sterk brunfarge på fargesuppa og jeg så for meg et mørkebrunt garn.

Dagen etter silte jeg bort barken og la i alunbeisa garn.

Garnet lå i gryta som holdt om lag 85 grader i en times tid.


Garnet fikk ligge til neste dag og nå henger det til tørk sammen med garn farga i steinlav og en ny garnbunt farga i "rabarbrasuppa" som var proppfull av farge fremdeles.




Det er flere bruksområder for store lokk når en farger.

- det er fint å vifte med for å få bålet til å brenne
- det er godt å dekke til leggene med når en står foran ei varm grue.

- så er det selvfølgelig fint å legge over gryta når den settes til side fordi fargebadet er mer enn varmt nok.

Det er lurt å ha ei øse eller flaske med vann stående for å helle i fargegryta når temperaturen stiger for raskt.

Fargene på bildet under er ganske så misvisende, men barkefargen er den grå nummer 3 fra venstre
Bark av trollhassel og av steinlav
 
Bildet til venstre viser den grå fargen av trollheggbark og den brune av steinlav.
---------------------------------------------------

Garnfargene på bildet under er fra venstre:
- 2. bad i rabarbrablader
- 1.bad i rabarbrablader
- bark av trollhegg
- islandslav
- trådlav(kråkestry)
- steinlav (fargelav)

De to siste ser rosa ut på bildet, men de er i virkeligheten brune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar