mandag 29. februar 2016

Vevopplæringa i Rauland

Norges Husflidslag står bak innholdet i de 7 modulene i VEVOPPLÆRINGA og det er Studieforbundet kultur og tradisjon som har påmelding og som svarer på spørsmål om opplegget.

Jeg har gått tre av modulene og kan anbefale opplegget for andre.
Modul 1 starter i mars 2016 og passer for de som har liten eller ingen erfaring med veving.
Jeg starta med modul 2 for mange år siden og fortsatte med modul 3 sist høst og er akkurat ferdig med modul 4.

Man lager nye renninger og det settes opp nye vever. Vanligvis står det noen vever med renninger klar, slik at alle får noe å gjøre når en kommer på kurs.
De som vever raskt og passer på når vever blir ledige, får med seg prøver fra de fleste oppsettingene. 
Ofte er det en eller to vever der en kan veve et ferdig produkt: grytekluter, skjerf, håndkle, brikke eller lignende.

I modul 4 er tema sateng og dreiel.

Vi satte opp smale renninger og knytta ned 5- 10 skaft til mange trøer. 
De enkleste vevene hadde 5 skaft og 10 trøer eller 10 skaft og 5 trøer.

Det hørtes i utgangspunktet skummelt ut, men det gikk som smurt. Nedknyttinga tok sin tid, men ingen hadde krysset snorene.
Der det var problem, var det avstanden mellom trøer og gulv eller trøer og underveksler som ble for kort. 
Litt justering måtte til.

Jeg satte opp en "uekte" sateng på 8 trøer/skaft, men mer imponerende var bildet som lærer Eli tok av veven med 10 skaft og 10 trøer.

Jeg kommer tilbake til de enkelte prøvene senere når jeg får fordøyd inntrykkene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar