mandag 29. februar 2016

Nygammel rennebom fra Glimåkra.

Har hatt rennebom i mange år. Den var enkel og billig og jeg har tjent den inn mange ganger. Nå skal den ut av huset og gi plass for en stødig og praktisk Glimåkra.
Jeg har lært at Glimåkra borger for kvalitet.

Hadde litt plunder med å sette midtstanga på foten, men med gubben til hjelp så lirka vi jernspilene på plass.
Det praktiske med denne rennebommen er at vendepinner/skillepinner som ofte står lengst nede på  ramma, kan flyttes og skrues fast der det trengs.
Til korte renninger kan den flyttes så langt opp at en kan stå rett i ryggen mens en renner.






Jeg trer renningstrådene gjennom øyeskruer i taket, men etter å ha brukt spolestativ på vevstua i Rauland, har jeg laga arbeidstegning og lagt inn bestilling til min snekkerkyndige gubbe. Han har nylig satt i stand en snekkerbod/ furterom .  . . .

Laga ei 7 m lang renning på 168 tråder som ble veid til 270 gram.
Den skal knyttes sammen med prøveveven på klosterfønster og senere trees om til andre halvdreielsmønster eller bragder på 4 skaft.

Har vært flink og laga oppskrift med fremgangsmåte: hvordan jeg trer i sveipskje med 8 tråder i rensler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar