mandag 16. mai 2016

Vävrundan i Sjuhärad


Snakk om husmorferie!
3 timers kjøring til Sandefjord, 2 1/2 time på båt til Strømstad og 2 1/2 time på høyfartsveg til Borås på torsdag.
Tok litt tid før jeg fant hotellet som lå midt i byen, Hadde aldri vært der før, og bare vært i Sverige et par ganger.

Jeg ville til ¨Öxabäck for å kjøpe noe vevutstyr og la turen hit disse dagene fordi jeg leste om Vävrunden i Sjuhärad på Vävspolen.

Første tur gikk til biblioteket i Kinna og Kinnaborgsalen som var i kommunehuset i Kinna sentrum.

Det var utstillinger av tepper, gardiner og brukstekstiler som var så lekre i farger og nydelig vevd. 

Om turen var lang så var det inspirerende å se og ta bilder jeg kan se på og minnes en alle tiders tur.

Alle plassene jeg var på var godt oppmerket med plakater og flagrende filler på trær og staurer.


I Kinnaborgsalen hadde mange av vevnadene tekster som fortalte om teknikker og tanker bak oppsettingen.

Solskjermen i vinduet har innslag av tørka pinner der barken er fjerna. 
Renninga er i hampegarn og har et stort parti uten renning i midten.






De to siste bildene er pledd og sjal i samme teknikk.
De er litt omarbeidd fra en oppskrift som var månedens vev på 
 Riksväv sin hjemmeside i 2013:

Aniks pläd


Jeg reiste fra plass til plass og har hodet fullt av alt jeg har lyst til å sette i gang med.
Nå skinner sola og jeg må ut å stelle i hagen, men jeg vet hva jeg skal til med når det blir regn og kaldt .  .. 


Det ligger mye arbeid bak et slikt vevprosjekt, men det virka som utstillerne var fornøyde og de fikk sikkert inspirasjon fra oss som kom på besøk.

Blir det samme opplegg til neste år, så vil jeg få med meg flere vevere fra distriktet.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar