fredag 19. august 2016

Saltfjellet med Semska som mål


Vi stoppa selvsagt på Polarsirkelsenteret og ble imponert av den flotte bygningen og statuen i marmor som sto på utsida.



Semska var en jernbanestasjon midt på Saltfjellet. Merkelig å bygge en toetasjes stasjonsbygning her etter som det bare var 3 banevokterboliger i mils omkrets.

Far var stasjonert her en sommer ca 1960 da jernbanesporene ble forlenga fra Fauske til Bodø. 
Han dirigerte anleggstrafikken. 
Familien var med og vi gikk over ei skummel hengebru for å komme til ei tjønn der vi bada i hele juli.

Det lå is på tjønna da vi kom i juni og den var tørka inn da vi reiste i august.

Jeg har tenkt mye på denne plassen de siste årene og ønska meg tilbake.


Nå var tiden inne til å gjenoppleve dette barndomsminne . . . 


Stasjonsbygningen var borte, men hengebru og tjønn var der jeg trodde, og det var masse vann i tjønna!









Det var mange fjellplanter her og jeg har senere fått bekrefta at det var fjellkvann jeg fant et par planter av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar