lørdag 26. november 2016

Alltid noe å lære

Jeg har flere koner med entråda tynt ullgarn fra pleddproduksjon.

Etter at jeg så en gammel film om Sigrun Berg fikk jeg lyst til å veve "Sigrun Berg"-sjal - eller skaut som vi kalte det i Trøndelag.
Den som intet vover intet vinner. 

Jeg laga ei ganske kort renning med det tynne ullgarnet og tredde en tråd i hovel i 50/10-skei.
Det gikk relativt greit. 3 tråder røk underveis, men nå vever jeg og det ser bra ut.
Kan hende at jeg burde valgt 60-skei. men det vil vise seg.

Det andre jeg har lært er at det er viktig å la snellene stå samme veg når en lager renning.
Da vil en unngå snurr og trøbbel når en vever.
Viktig også at en ikke lar lange bunter henge fritt på noe tidspunkt før en knytter frem renninga.
Da unngår en at endene lager ekstra tvinn på seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar