lørdag 19. november 2016

Brettekant eller perleknuter i endene . .




Vanligvis knytter jeg perleknuter i endene på filleryene. 
Jeg slår inn noen innslag med filler i starten slik at det blir feste for vevspenna.
Så legger jeg inn noen få innslag av renningsgarnet i begynnelsen og avslutningen av hver matte.
Vevspenna har to oppgaver. Den holder riktig bredde og den gjør at kanten blir helt rett og ikke får den innsvingningen i midten som mattene lett kan få.

Det hender at jeg vever brettekant i hver side.
Da starter jeg med minst 10 løse innslag av renningsgarnet.
6 innslag med tynn fillestrimmel, 2 innslag med renningsgarn, 6 innslag med tynn fillestrimmel og 2 innslag med renningsgarn.
Det må være minst 6 cm renningsgarn i kanten til sammenknytting. Tre tråder i knuten gir usynlige knuter.
Her hjelper det ikke med symaskin. Det vil sprette opp når en falder.
Den kvite stripa med renningsgarn kommer ytterst og jeg syr fast kanten i det innerste innslaget med renningsgarn.


På bildet har jeg brukt jutegarn i stedet for tynn fillestrimmel.

Det ble ikke vellykka. Jutegarnet ble for stivt og kanten ble for vid og bølga seg. 
Heldigvis var det på en prøvelapp.

Neste gang bruker jeg tynne fillestrimler slik som HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar