onsdag 25. juli 2018

Åland



Har vært en tur på Åland og oppdaga at jeg mer eller mindre var i Finland der euro'en rår. Landet hadde vært under Russland i ca 100 år, men de prata svensk, så det var lett å gjøre seg forstått.

Jeg handla ikke så mye, men ettersom det var ny kunnskap at Åland var selvstyrt og hadde eget flagg, så ble det noen få suvenirer - med flagg.
Jeg fant en loppis med kvitt, tynt mercerisert bomullsgarn som ble med hjem og ei tomflaske som hadde inneholdt lokalt honningøl - og ei såpe.

I ei verandatrapp fant jeg ei gammel fillerye som viste seg å være tradisjonell for Åland. Tok bare et bilde av den . . . 


Det var håndverksdager i Mariehamn med salgsboder der jeg fant 4 lokale vevbøker.


I "Den ålandska trasmattan" fant jeg igjen den matta som jeg tok bilde av et par dager tidligere.

Bøkene er ikke veldig spennende, men de forteller om Ålandsk vevtradisjon og har mange oppskrifter.



Badedrakten var med og jeg badet i Østersjøen - på Lilla holmen. 
Det var 28 gr. i vannet! 
Hvem skulle trodd det, på ei øy midt i havet . . 


Ingen tvil om hvor denne bilen hører hjemme . . . 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar