onsdag 17. oktober 2018

Feste innslagstråder




Når en skal skifte farge eller spleise sammen innslagsgarn vil en gjerne gjøre det så usynlig som mulig.
 Jeg fliser opp garnet i enden og river eller klipper slik at garnendene får ulik lengde.

Ca halvparten draes på utsiden av renninga og bøyes inn i samme skille - rundt den ytterste renningstråden.

Trådendene vippes opp før jeg slår til med skeislaget.

Neste innslagsgarn tar jeg inn fra motsatt side og bruker samme fremgangsmåte. Fliser opp garnet i enden - snurrer det rundt ytterste renningstråden før jeg sender skyttelen inn.

Når jeg vever videre blir det en god del garnender som stikker opp på rettsida av stoffet.

Før jeg drar fremstoffet klipper jeg av alle trådendene.

Jeg holder fast i garntuppen og drar den litt opp fra stoffet når jeg klipper.
Da vil ikke garnstumpen vises på rettsida, men vil trekke seg ned og eventuelt sprette ut på vrangsida.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar