fredag 16. november 2018

Farger innslagsgarn og renninger med brunt og grønt pulver

Jeg var med på et fargekurs i Rauland i sommer der Åse Eriksen var lærer.
Jeg kom hjem med fargetindrende øyne og planla å farge garn, klær og stoff til matteveving.

Jeg satte opp handleliste, men hadde ingen erfaring med med toll og porto på varer fra Danmark.
Fargepulveret er lett i vekt, men jeg måtte ha trinatriumfosfat, - minst 1 kg.
Så da ble handelen utsatt og jeg har plukket frem gamle fargemidler.

Prøvde først med Cool-aid, men det egner seg bare på ullgarn.

Så prøvde jeg med noen fargeposer som heter Indigofarger:
 Bronzebrun og saxegrønn i første omgang.

Det gikk over all forventning.
En pakke passa til 250 - 500g stoff/garn.
Jeg brukte ettersuppa og farget flere garnhesper i ull og bomull.

Gleder meg til å sette opp renninger med farga bomull 12/3 i vinter!
Har farga med mursteinsrødt i dag, men det må tørke før jeg får riktig inntrykk av fargen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar