lørdag 12. januar 2019

60-tallet, 70-tallet, osv

Ketil Bjørnstad er en mangfoldig fyr. Han debuterte som feit 18 gammel klassisk musiker. Han sjokkslanka seg og fortsatte med spiseforstyrrelser i mange produktive år som musiker i mange sjangere, komponist, lyriker og romanforfatter.

De siste årene har han skrevet noen interessante biografiske romaner som alle heter:
VERDEN SOM VAR MIN. 
Det er mursteiner på ca 800 sider og jeg lånte den første: Sekstitallet i høst. Den omhandler tida fra han var åtte og til han var 18 år. Jeg var ungdom på samme tid og det var mye gjenkjenning.
I jula leste jeg Syttitallet og den var vanskelig å legge fra seg. Han reiser på turneer med bl a Ole Paus og han får nærkontakt med jenter.
 Midt på syttitallet bosetter oslogutten seg på Sandøya utenfor Tvedestrand  med en samboer som livnærer seg med VEVING! 
Dette var tida da Sigrun Berg hadde satt veving i fokus med mange populære og vakre vevde tekstiler.

Nå leser jeg boka om Åttitallet, men jeg plukka med meg lydbok om Sekstitallet for å friske opp hvordan Ketil Bjørnstad var som barn og ungdom - og jeg blir ikke lei.
Sist jeg var på biblioteket lånte jeg med et par av de bøkene han skrev da han bodde på Sandøya i 70- og 80-årene: Oda og Bingo.

Biblioteket vi hadde i bygda her ble nedlagt for noen år siden, og bøkene ble pakka ned i kasser. I fjor ble de pakka opp igjen og satt i hyller i det nye aktivitetshuset. Jeg var innom der og fant ei hylle full av Ketil Bjørnstad-bøker!
Ingen problem å fylle tida da, med renning på 8 vevstoler her hjemme og så er jeg i gang på to eksterne vevstuer.

1 kommentar:

  1. Alltid roligt att läsa om gamla tider! 8 vävstolar! Väver Du på alla samtidigt? Det får mig att tänka på en rolig historia jag läste i Allers:
    Ur patientjournalen:
    Patienten bor med hustru som har fibromyalgi och åtta vävstolar.
    Källa: Dagens Medicin.
    Tack för en inspirerande blogg!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett