søndag 13. januar 2019

Motsatt trødd rosengang


Jeg burde ha vevd ferdig på en vev før jeg starter på en ny, men jeg blir lett lei og synes det er greit å veve etter humør og lyst.
I dag lekte jeg med farger og mønster på ei flerfarga renning 12/3. Den er hovla i rosengang og knytta ned til 6 trøer - slik at jeg kan veve både toskaft og rosengang.

Jeg er veldig fasinert av rosengang og alle mulighetene som finnes.

Her har jeg vevd motsatt trødd rosengang som gir spennende mønster med bare 4 trøer.
Innslaget dekker renninga helt på samme vis som bunden rosengang, men her har jeg knytta ned på samme måte som til likesidig kypert - batavia nedknytting - tror jeg det heter.
I Setesdal er mange av de gamle fargesterke åklærne vevd slik - på 4 trøer/ 4 skaft.
I Sverige er det også vanlig å veve rosengang på denne måten.
For meg tar det litt tid å få denne måten å veve på inn i hode, hender og føtter - derfor er dette bare lek - ikke noe krav at det skal bli til noe.
Ellers vever jeg stoff til ei grønn pute. 
Her er renninga i lin og innslaget er strenggarn laga av ca 20 tråder bomull 20/2.
Det er innmari kjedelig å veve . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar