søndag 20. oktober 2019

Hjemmelaga sveipekam




Med et par trelister, noen egna stifter og et millimeterpapir kommer en langt 
Ei smal spile og noen sterke strikk til å låse med er nødvendig.
En kan sette stiftene på begge sider med 1 cm mellom.
Her står stiftene med 1,5 cm mellom på begge sider, men de er forskjøvet slik at det blir 0,75 cm mellom om om ønsker det. 



 
Skillepinnene ligger i skillet og ei tung bok strammer renninga. 
Jeg legger renninga over et tøystykke for at ikke renningstrådene skal hekte seg i stiftene.
Så skyver jeg tøystykket til side og legger renslene mellom stiftene til riktig bredde.

Dette går mye raskere enn å tre renslene i vanlig skei.
Det viktige er å få renninga ut i ca riktig bredde - og ikke dele renslene.

Jeg skal ha denne renninga i 60-skei og har brukt 3 spoler da jeg laga renninga på bommen.

Da ble det 6 tråder i rensla og jeg trer 1 rensle pr cm.
Så legger jeg ei smal spile mellom stiftene og et par sterke strikk for å holde renninga på plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar