lørdag 19. oktober 2019

Ny renning med sveipekam og pådragningsknekt.






Ny renning skal i veven. 



Dette gjør jeg alene med gode hjelpemidler som sveipekam og pådragningsknekt.
Jeg låser kontramarsjen, 
 - heiser opp og fester øvre del av slagbommen  og
- fester sveipekammen fast til nedre den av slagbommen.


Ønsker å beholde samme nedknytting som før og jeg sparer mye arbeid på å la veven være ganske uberørt.


Hovlene skyves ut til sidene slik at renninga kan gå fritt mellom skaftene.

Jeg har funnet ca midtpunkt i renninga  på skillepinnene og lar de to delene gå på hver side av snorene fra kontramarsjen bakover mot garnbommen.

Der fester jeg renninga til garnbomkjeppen og strammer opp renninga med tyngde foran vevstolen.


 


Jeg legger noe stoff over sveipekammen og legger renninga over stoffet.
På forhånd har jeg målt hvor bredt renninga skal gå i sveipeskammen.
Jeg plukker renslene fra skillepinnene og legger de ut i riktig bredde i sveipekammen.

 Dette går raskt!

Når alle trådene er på plass stenger jeg sveipekammen med en lang pinne.


En pådragningsknekt er enkel å lage selv.

Pådragningsknekten festes på veven med store skrutvinger og det legges ei stang over hullene på toppen.
Jeg bruker ei gammel gardinstang i tre.




Dette er ei matterenning 12/6 på 272 tråder. Da passer det geit å henge tre flasker med ca en kilo vann.


Jeg har skrevet om en litt annen metode tidligere og her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar