lørdag 9. november 2019

Aronia - svartsurbær




Planta et par busker i hagen for mange år siden. De hadde svarte bær som skulle være proppfulle av antioksidanter. 
Hjelper ikke det når de smakte nesten like beskt som rognebær.
Buskene har spredd seg og har fine røde blader om høsten.


Fikk et lite glass med aroniagele av en kjenning i sommer og det var aldeles nydelig.
Jeg plukka inn bær fra buskene  og la de i fryseren - bærene skulle bli bedre på smak da.

I går plukka jeg inn de siste nedfallseplene for å blande epler sammen aroniabærene.
super epleskreller som deler og skreller eplene
Jeg knuste bærene før de fikk 20 minutters koking. Etter halve tiden blanda jeg inn ganske mange epler.
Tenker det var omtrent samme vektmengde med epler.
Noe sukker ble tilsatt og etter at syltetøyet var lunkent helte jeg i et par dl honning.

Tidligere har jeg kokt epler og plommer til syltetøy og dette ble en variasjon som smakte ganske spennende. 
Fargen var sterkt rødlilla. Artig med noe nytt!
Epleskrelleren på bildet gjør eplejobben enkel. Det er en gammel modell som er kommet i ny utgave. Den skreller og deler eple i skiver - samtidig som kjernehuset stikkes ut !!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar