fredag 13. mars 2020

Svevende veksler - et nyttig tips i boka DAMASKVEV




Har ikke tenkt å veve damask, men da jeg bladde i boka DAMASKVEV av Anne E Nygård fant jeg at den var full av nyttige tips som passer i de fleste vevstoler.
Noen tips og fremgangsmåter har jeg hørt om før og glemt, andre var nye.
Boka er lettlest og har mange fine og beskrivende bilder.
Anbefales !!



Bildet er lånt fra boka VEVING av Solveig O Teigen
Ett av tipsene var bruken av svevende veksler.
En veksel henges under hvert av  underskaftene i stedet for å feste de til sidevangen. Snorer fra de svevende vekslene går ned til trøene som vanlig.

Solveig Orstad Teigen beskriver det også i boka si VEVING som kom ut for noen år siden.
Fordelen med denne fremgangsmåten er at en slipper kollisjoner mellom veksler og kontraveksler - noe som er veldig irriterende!


 En annen mulighet - hvis det er plass - er å la både veksler og kontraveksler gå fra samme stang i sidevangen. En trer de da inn slik at annen hver veksel hører til skaftene og annen hver veksel (kontravekselen) hører til kontramarsjen.

Det siste har jeg ikke prøvd, men svevende veksler er greie - særlig til små og gamle vevstoler som ikke har plass til veksler.


1 kommentar:

  1. Hei! Kom over bloggen din medan eg leita etter info om koleis ein forkortar ei gamal fillerye som er blitt øydelagt i endane. Har du gode tips? (Evnt lyst å lage eit innlegg om dette?)

    SvarSlett