lørdag 21. november 2020

Brettekant i stedet for frynser

 3 matter er tatt ut av veven og jeg har knytta perleknuter i endene på to.

For at kanten skal bli rett, starter jeg med første knuten noen cm inne på matta.

Jeg knytter derifra og ut mot kanten. Da får jeg stramma de ytterste trådene like mye som de som kommer lenger inn.

Så fortsetter jeg med knuter på resten av matta.

Starter en knutene ytterst har matta lett for å bli buet i kanten.

Dette går mye raskere enn å lage brettekant, men det er greit med litt forandring.

Brettekanten/ falden er vevd med tynne filler og med renningsgarn midt i og i kantene. Jeg lot det være ca 6 cm igjen av renninga slik at jeg  fikk knytta renningstrådene sammen. 
Tidligere sydde jeg renningskanten flere omganger med maskin, men fant ut jeg da lett dro ut renningståden når jeg sydde inn falden.

Har skrevet om veving av brettekant i et tidligere innlegg.


Når jeg syr inn falden bruker jeg ei butt knyttenål. 

Jeg stikker nåla i innslaget med renningstråd i matta og i en renningstråd i falden.
Dette går relativt greit.

Falden blir ganske usynlig på begge sider av matta.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar