fredag 27. november 2020

Kuvikas på Louet's David


Prøver meg på kuvikas - en teknikk jeg bare har hørt om, men nå er jeg i gang.

Det ble ikke akkurat slik som jeg hadde tenkt, men ser ut til å bli bra likevel.

Dette er en forenklet dreiel som er  vanlig i Finland og den ligner litt på kukkoladräll som jeg har vevd tidligere.

Det er bunninnslag med toskaft mellom hvert mønsterinnslag - noe som er ganske vanlig, men her er nedknyttinga litt spesiell og en skal bruke to trøer samtidig i mønsteret.
Det går jo vanligvis ikke an med kontramarsj, men med denne 
nedknyttinga, der O i skjema betyr ingen nedknytting går det greit.

Jeg vever på David en jackloom fra Louet og der er systemet noe annerledes, men det ble et brukbart resultat.
 

Jeg satte opp  6 meter renning: 

200 tråder av et mykt 12/6-garn som var beregna på hekling. 

Det gikk raskt å sveipe på renninga alene på denne snedige lille veven som  har innebygd sveipekam.
Hovla  6 skaft, tredde i skeia og knytta ned til 8 trøer.
Jeg prøvevevde samme dag.




Her har jeg kommet litt lenger og fargene er bedre.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar