mandag 8. mars 2021

Vever på tre vevstuer . .

Jeg er heldig og bor i et distrikt med svært  lite smitte. Vi holder avstand, vasker og spriter oss, - så vi regner med at vi er temmelig smittefrie.

På ei vevstue vever jeg putestoff i en teknikk som kalles bunndekkevev. 

Det ligner litt på tavlebragd når en ser det, men minner mest om bunden rosengang/ krokbragd når en vever.

Hver tråd binder på oversida, men flotterer på undersida.

Vevnaden har vært brukt til å sy på skinnfeller og brukes nå helst til puter.

Det går med mye garn, men vokser ganske raskt og er artig å veve.




På vevstua i Morgedal vever jeg halvdreiel på linrenning.

Innslaget er mercerisert bomull 12/3 som er hjemmefarga og litt ujevn i fargen.

Dette blir en brikke, tror jeg. Vil prøve med et tykkere innslagsgarn på en ny løper eller brikke.
Jeg er i grunnen mer opptatt av å se muligheter enn å få et produkt.

På Askeladden vevstue vever jeg matte i rosengang.

Det er en gammel vev med hester og trinser. Det hadde vært vevd toskaftmatter der i forrige oppsetting og hvert skaft er bundet ned til bare en trøe.
Da blir det å trø to trøer i gangen for å få bølgemønster i rosengang.
En dag når ryggen vil det skal jeg krype under veven og knytte ned på nytt til batavia - så blir det enklere å veve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar