onsdag 10. mars 2021

Bunndekkevev - bottentäckeväv

 I Vävmagasinet nr 4/2014 sto beskrivelse av 

"Dynor i bottentäckeväv"

Det er en spesiell teknikk som trolig er utvikla av to brødre i Ångermanland i Sverige først på 1800-tallet.

Det ligner litt på tavlebragd når en ser det, men minner mest om bunden rosengang/ krokbragd når en vever.

Hver tråd binder på oversida, men flotterer på undersida.

Vevnaden har vært brukt til å sy på skinnfeller og brukes nå helst til puter.

Hovlinga minner om tavlebragd og nedknyttinga er som til korskypert.

Åsa V Strømbom har vokst opp i samme distrikt som brødrene og har lett seg frem til en del informasjon om tema.

Hun har skrevet boka:"Bottenttäcken og vävarbrödrerna i Kubbe"

Jeg fant denne boka da jeg var i Sverige en gang og har plukka den frem og ser på alle de ulike mønstrene som finnes.

Kan hende at jeg prøver meg på et annet mønster senere.

I oppskriften skulle det brukes Bomull 20/6 til renning. Jeg hadde ikke det garnet og visste ikke at det eksisterte - så jeg prøvde meg med 12/6 og det funker bra med totråds spelsauull som innslag.

Da bruker jeg 40-skei.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har Du tagit paus eller har det hänt något som gör att Du inte kan blogga?
    Hoppas att allt är bra och att vi ses här snart igen?
    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  2. Hei Britten. Så godt å høre at du har savna innleggene mine. Nå er jeg i siget og du ser grunnen til at jeg mangla inspirasjon en periode. . .

    SvarSlett