fredag 23. juli 2021

Hullbragd av restegarn



 Hullbragd med 3 renningstråder pr cm eter opp de aller minste garnnøstene mine. . .  og det er bra!

Renninga er ei eldgammel svart matterenning 12/6 som er mer grå enn svart. Den fulgte med veven som jeg arva etter Berit som flytta til Vesterålen.

 Hovlinga er etter mønster fra Mette Thorsens: Bordvev veving for alle: hullbragd på 4 parti.

I 2008 fikk jeg av Anne B Engen  via nettstedet "Trådsnella" ei oppskrift som var oversatt til flatvev.

Den er satt opp i en gammel Vesaas-vev med hester og trinser. Denne veven hadde i utgangspunkter flyskyttel og automatisk fremtrekk. Den var tilpassa veving av vadmel og ble omgjort da det ble mer aktuelt å veve fillematter.


Jeg vevde flere veggtepper med innslag av filler. Så ble veven stående i et vinterkaldt rom - og kom frem i lyset da det ble spørsmål om å veve hullbragdteppe på vevstua.

Vi hadde flere hesper med linrenning, men så var spørsmålet: - hvor mange tråder skal vi ha i renninga når vi vil ha teppe på ca 60 cm.

Jeg prøvde med ullgarn på denne renninga og kom frem til at linrenninga var noe tynnere. Vi vil at innslaget skal dekke renninga og jeg tenker at vi vil prøve å tre i 45-skei - da vi ikke har 40-skei
tilgjengelig.

Da prøver vi med ei renning på 270 tråder. Det blir høstens prosjekt på en av  vevene på vevstua i Morgedal.


Den gamle veven har ei litt spesiell strammemetode, men den funker bra når en bare blir vant til den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar