søndag 17. mars 2024

Tavlebragd, prøvevev med mange feil, men så gikk det bra til slutt!



Renninga i denne tavlebragden er bomull 16/2 i tre farger. 

Innslaget på den siste utgaven på bildet øverst er enkel 16/2 i bunnen og 12/3 i mønsterinnslagene.

Mønsteret fant jeg på Hemslöydens side der det står mye annet nyttig. 

Denne heter munkabälte.





Først prøvde jeg meg frem med ulike farger og tykkelser på innslagsgarn.

Bunnen er med enkel 16/2 og mønsterinnslaget med dobbel tråd.

 Prøver meg også med cottolin og lin i mønsteret.


Fant dette bildet for noen år siden og har hatt i minne at det ville jeg veve en gang, for å se om jeg får frem den optiske virkninga.


Turid Steen har vevd et teppe som har en lignende effekt. 

Det har renning av tykt ullspissgarn og er vevd i 3-skafta krokbragd med varierende avstand mellom spissene.

Innslagene er av flere tykkelser ullgarn.


Dette er siste linken til Finnmarksløpet 

Nå er det veving som gjelder.  Matter og tavlebragd her hjemme og "verdens beste handduk" på felles vevstue.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar