tirsdag 6. august 2024

Kamkaker

 


Halve slekta mi er fra Vefsenområdet, men jeg har vært der bare en gang etter at jeg flytta derifra som toåring.

Oldefar bodde ved Røssvatnet som nygift og nå har jeg så innmari lyst til å se Røssvatnet som er Norges tredje største innsjø. Han var for øvrig far til 23 barn.

Jeg kikker av og til innom fb-sida og så at det hadde vært kamkakedag i Bleikvassli nylig.

Kamkake? Hva er det? 

Aldri hørt om, men Google vet alt og jeg fant frem til denne sida der kamkakebakst er filma steg for steg.

Jeg hadde rugmel og laga 1/4 av deigen i oppskrifta, men brukte bare en halv pakke gjær.

Mine kamkaker blåste seg ikke opp, men smaken ble bra med Kviteseidsmør og bestemorost. - og jeg vil prøve på nytt.

Jeg hadde ikke vedfyrt ovn eller pizzaovn, men stekte under grill i vanlig steikovn.

Jeg hadde ikke kamrulle, men brukte ei kaketrinse. 

Sånn skulle de ha sett ut . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar