torsdag 27. august 2015

Gardinrenning og kaldfarging

Det tar tid å hovle over 700 tråder til ei mønstra gardin, men nå er jeg ferdig og har begynt å tre i skeia.


 
Er ikke helt ferdig med plantefarging, og er stadig inne på den danske fb-sida: plantefarvning.

Har også lånt Eva Lutnæs sin nye plantefargebok og blitt inspirert til å prøve kaldfarging.

Da legges garn eller ullstoff lagvis med planter i et glass som skal gjære i sola 2-3 uker.

Jeg har flere 2-liters norgesglass som passer utmerket til formålet.

Nå står det et glass med 2 biter  ullstoff sammen med reinfannblomster på verandaen,
De skal stå i 2-3 uker før det blir farge.

Jeg hadde stående en kjel med kochenillesuppe og tømte over litt av den, så får vi håpe på et spennende resultat.

Har også pakka inn gåseblom med blader i et stoffstykke som er rulla sammen og putta i en kjele med krappsuppe. Den ble varma opp til 90 grader og står til avkjøling.

Et annet stoff havna i ei suppe av steinlav. Det stoffet fikk noen biter krapp inni før jeg rulla det sammen og knytta et tau stramt rundt.

Stoffet skal få ligge der å trekke ei stund og så skal det vel varmes opp det også.

Jeg hadde ikke tenkt å farge mer før jeg skal til med blåfarging, men så er det så mye farge igjen i kjelene .  . .



Her er glasset som har fått cochenillesuppe på toppen. Blir spennende å se om den trekker nedover.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar