søndag 4. oktober 2015

Fremdeles i fargemodus


Det går en fargevind over Norden. Mange er med i aktive fb-grupper som omhandler farging med  sopp, kjuker og andre fargeplanter.
Jeg finner ikke mye aktuell sopp, men kjuker har det blitt en del av.

Fant en spennende brun kjuke med porer på undersida som så ut som semsket skinn. Fant ikke ut hva for en sort det var, men den ga fin brunfarge.
Bildet viser ubeisa og alunbeisa garn.

Når en blir ivrig og leter i bokhylla dukker det opp bøker som en nesten har glemt at en har. Ei svensk bok om farging med sopp passa fint å lese nå.
Så fant jeg heldigvis igjen den gamle boka som Johanne Nylænd fra Rauland skrev først på 1900-tallet.


 Jeg fant lungelav som ble helt grønn i gryta. Fargen ble brun både på alunbeisa og ubeisa garn.


Bra å ha et skikkelig termometer som tåler en støyt. Temperaturen bør ikke komme over 90 grader når det ligger garn i kjelen. Da vil garnet bli skadd.












Jeg har farget med krapp og cachenille tidligere i sommer for å få røde farger.

Nå la jeg ei hespe garn i ettersuppa og fikk en lys rødfarge. Den skal overfarges med blått senere i høst.


De tre garnbuntene som ligger på bildet under er alunbeisa garn i
 - krapp/cochenillesuppe
 - brun kjuke
 - valnøttblader.

Det står et valnøtt-tre i nabolaget, men bare ei nøtt hadde falt ned. Bladene så så friske ut at jeg tok de med hjem.
De gå en fin grønlig farge.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar