søndag 9. oktober 2016

Fargerike sjal i 20/2




Ofte er det slik at når jeg har fått en vev oppe å gå, og ser at den funker slik som jeg håpa - så får jeg nye ideer og har lyst til å sette opp ei ny renning.

Nå er det renning på alle vevene.
Da må jeg veve ned den som har minst renning igjen.


Det ble den fargerike 20/2-renninga. 

Jeg tredde om til toskaft og satte i gang med å veve sjal. Ser ut til å bli tre kvadratiske med frynser i alle kanter.


Fikk et tips om å ta vare på sidesømmene i dongeribuksene når jeg skjærer strimler til filleryer.
De er fine til småmatter ved inngangsdøra.
Fant noen i butikken som skal være inspirasjonskilde.
Ser ut som om det er samla tre renningstråder i hver 3.tinn.

Har planer om å sette opp ei ca 60 cm brei 12/6-renning når denne sjalveven er tom.
Da vil jeg prøve med ei slik matte med dongeriinnslag.

Først vil jeg lese meg opp og prøve meg frem med
 - enkel rosebragd/rosengang
- bunden rosengang 
- krokbragd
- krokbragd med rosebragdhovling
- gubbeteppe, dvs åkle med figurer: rekker med mann, kone, nisser osv . . . 

Har vevd alle mer enn en gang, men da har jeg sånn passe bevisstløst brukt vevseddel. 
Nå vil jeg forstå forskjellen.

Har planer om å veve klosterfønster også. Det var en enkel teknikk  på 4 skaft og 4 trøer som ble vellykka både i flerlagt ullgarn og i filler.


Hovlingsmønster finnes i tidligere innlegg 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar