søndag 29. oktober 2017

Filleklée - vevbok om Värmlands textil

Dette er en av bøkene jeg har ønska meg og så fikk jeg den av Gunn - før jeg rakk å bestille.
Filler står stadig i fokus her i huset!


Leste at i Värmland ble ripstepper med tynne filleinnslag brukt som sengeoverkast, og det hørtes spennende ut.
 Bildene jeg så hadde overdådige mønstre og jeg tenker at de kan jo brukes i andre sammenhenger også.

I boka får en inntrykk av at mange av de som vevde slike tepper hadde vært i Kristiania rundt år 1900 og lært å veve slik.


Filleryeveving er en gammel tradisjon i Norge, men ripsveving (renningsrips) er ikke så vanlig her som i Sverige - i alle fall ikke etter krigen.

Renninga i de gamle teppene var tynn bomull i to farger gjerne 16/2 eller 20/2. Filleinnslagene var  0,5-1 cm brede av kvitt sengetøy. Skeia var 80-90/10 med 2 tr i hovel og 4 i tinn dvs 32-36 tråder pr cm.

Teppene ble ofte kanta med  ensfarga eller mønstra tøyremser.

Gudrun Grasåsen fra Vegårshei var i Kristiania på denne tida - rundt 1920. 
Det er sannsynlig at hun kan ha lært denne måten å veve på. Når krigen kom til Norge ble det vanskelig å få tak i farga matterenningsgarn og de fant ut at de kunne få frem rutenmønster ved å lage glisne partier i renninga slik at farga innslag kom frem i de glisne partiene, som på Grasåsenmatta jeg fikk til odel og eie i sommer.

På 1960-tallet ble samme mønster brukt til duker med tynnere renning og innslag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar