lørdag 18. mai 2019

Grønt både ute og inne

Våren ute er herlig grønn med blomstrende tulipaner, påskeliljer , pinseliljer og frukttrær.
Biene koser seg der og i alle de nektarrike løvetannblomstene.
På vevstua går det også i grønt. Jeg er i gang med et nytt stoltrekk til utestoler.
Det blir klosterfönster i tre grønnfarger.
Er usikker på om oppskrifta opprinnelig er finsk eller svensk. Det er i alle fall en artig variasjon av en skridende kypert.
Jeg starter øverst med en rosebord som skal brettes inn. Midt i bretten har jeg vevd inn ei kraftig snor som skal bli knyesnor helt oppe.
Mellom brettekanten og stoffet vever jeg inn ei ny snor. Begge har ender som henger utafor kanten. Dette mønsteret er raskt å veve - og jeg liker effekten.
Veven står et stykke unna vinduer og jeg har montert opp ei rekke lyspunkter på kontramarsjen.
Viktig med godt lys!



I går kveld laga jeg ei renningsflette på 210 tråder i tynt ullgarn. Det skal bli sjal/skjerf i toskaft.
 Det ble 20 meter renning som skal trees i 60-skei og blir ca 35 cm bredt.
Jeg laga en prøve på 3 meter og ble fornøyd med kvaliteten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar