fredag 2. desember 2022

Mindre enn 2 timer fra garn til vevd stoff!

 Har satt opp matterenning i dobbelvev (på enkel renning .  .) og kommer ikke helt i gang. Det er fem stolper i renninga. Har laga mønster på rutepapir, men er ikke fornøyd.

Så kom jeg på å lage ei minirenning og prøve med tykt garn eller tynne filler som innslag.

Har aldri laga så kort og smal renning: 
1 meter lang og 100 tråder med bomull 12/3 i 40-skei.

Det tok 10 minutter å lage renninga og 20 minutter å sveipe den på. Etter 40 minutter hovling på 4 skaft og 20 minutter treing i    skei, var jeg ganske klar til å veve.

Det tok mindre enn 2 timer fra garn til 5 cm 

vevd stoff!


Jeg har aldri laga så kort og smal renning før, men det er ganske fasinerende at det kan gå så raskt å komme i gang.

Jeg knytta frem på den enkle måten som bruker lite av renninga.
Trådbunter på 3-4 cm  renning får en knute i enden. Her ble det 7 bunter.

Så knytter jeg en tykk tråd fast i stoffbom-

 kjeppen i kanten av bredden på renninga. Knutene på buntene trenger ikke ha lik lengde, men det er viktig at det er avstand mellom knutene og stoffbom-kjeppen.
Så fletter jeg den tykke tråden - (her er den svart) fra bomkjeppen til midten av knuten og ned til bomkjeppen igjen og videre midt i alle knutene hele vegen til siste knute. 
Da knytter jeg tråden fast i bomkjeppen og strammer opp slik at renninga er like stram over det hele.

Når en har knytta fram slik noen ganger og skjønner prinsippet, går det langt raskere enn den gamle tradisjonelle metoden.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar