mandag 5. juni 2023

Tid for hovling i tangentvev


Før jeg starter med hovling teller jeg over om jeg har nok hovler på hvert skaft. 
Det er ganske kinking å henge inn ekstra hovler på de faste skaftene i en bordvev!

Jeg er kjerringa mot strømmen og begynner all treing fra venstre kant.
Hovlinga har et parti på 18 tråder og jeg teller frem 18 tråder og 18 hovler. Da har jeg litt kontroll om jeg skulle gjøre feil.
Løkka i hovlene er mindre enn til store vever og det fint å ha egna redskap.

Den første lille svarte hovelkroken i tre er den jeg liker best, fordi den er så kort i skaftet. 
Den elegante grå er også fin å bruke, men jeg vurderer å dele den ettersom jeg har 2.
Nestemann er solid, men passer best til store vever.
De to neste er til å tre skei med.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar