mandag 10. juli 2023

Knytter ny renning på restene av den gamle


Det er sikkert flere enn meg som har tynt bomullsgarn liggende. 

Noe av garnet vet jeg sikkert kom sammen med den første vevstolen jeg kjøpte på slutten av 1970-tallet.

 Det var garn som lå igjen fra den tiden de vevde sengetøy før/under/ etter krigen. Garnet har ligget tørt og jeg har laga renning av det tidligere.

De fleste hespene var kvite. De har jeg farga og brukt både til renning og innslag.
Det var også garn i rødt, blått og grønt, så det ble blått med noe grønt i denne renninga.

Jeg nøsta sammen to tråder av bomull 20/2 og holder på å knytte den sammen med den gamle renninga fra det grønne skjerfet.

Så da blir det kluter i rosettvev. Da vil jeg bruke flere farger og leke med mønsteret.

To viktige ting jeg gjorde før jeg starta å knytte sammen ny og gammel renninga, var å teipe fast gammelrenninga bak på garnbomkjeppen. 

Så klemte jeg fast alle trådendene med poseklips på framsida av veven.

Skillepinner kom på plass og jeg klipte oppi bukta ved skillepinnene.

Når knyttiga er ferdig kan jeg ta ut skillepinnene. De har gjort jobben sin med å få riktig ny vevtråd knytta sammen med den gamle.


Vanligvis klipper en av renninga foran skeia om en vil ha samme tetthet og skei.

Jeg klipte av bak skeia og da må jeg tre i ny skei etter at renninga er dratt på. Jeg la da renninga i sveipeskei for å få riktig bredde.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar