torsdag 30. mai 2013

Sjal i toskaft med ikateffekt.



I Vevmagasinet 2/10 fant jeg oppskrift på 
et helt spesielt skjerf som jeg vil prøve.

Renning og innslag er i bomull 20/2. Akkurat den typen garn som jeg, Linda og vevstua i Åmot har kg-vis av.

Ble litt skremt av trådantall i renninga, som er 752 på 31 cm skjebredde. ( 24 tr pr cm.)

Det høres veldig tett og tungt ut, men bare vent – det er 1 ½ cm ”luft” i innslaget som GJØR hele skjerfet.

Dette blir gøy!

Kikka litt i hagen før regnet kom.
Salaten titter opp og jeg har satt et "minidrivhus" over squashplanten for at den ikke skal drukne.

Hodet var fylt av vevmønster, og enden på dagen ble at jeg tok frem rennebommen. Den står i kjelleren og brukes som oppheng for løpere som ikke er i bruk.




Det tok ikke lang tid før to norgesglass fikk  hvert sitt nøste med bomull 20/2 og renninga er et faktum.
Jeg rente 688 tråder og får da vevbredde 28 cm.
Rente 5,5 m til 3 skjerf. Renninga veide 240 gr.

Så får vi se om jeg får hjelp til påsveiping etter hvert.

1 kommentar:

  1. Det der så veldig spennende ut! Blir sikkert lekkert med de to fargene i renninga, ser at jeg har mye å lære om hvordan man tenker farge i vev - det er helt andre muligheter enn i strikk og søm og sånt når man kan blande fargene på den måten.

    SvarSlett